オンライン・シンポジウムのお知らせ

間メディア性の実践

戦前日本映画文化における女性の創造的貢献への新たな視座

オンライン・シンポジウム

2021年12月12日(日)

English follows below

本シンポジウムは、日本の映画産業が無声映画からサウンド映画へと移行する中で、女性の創造的な貢献という新たな視点から、間メディア的な映画製作が徐々に増加していった過程に光を当てる。1920年代から1930年代の日本において、女性が監督や編集、脚本家といった形で、既成の映画製作業に従事する機会を持つことは殆どなかった。そのため従来のメディア‐歴史的なアプローチでは、スクリーンへの登場以外に、映画産業における女性の創造的な活動を評価することにしばしば困難を伴ってきた。私たちが映画界における女性の活動を認知し、日本映画史が彼女たちの貢献をより正確に評価するには、どのような方法や資料を取り入れるべきだろうか。本シンポジウムでは、間メディア性の概念に研究の方法(method) としてアプローチすることを提案し、その有用性を探求する。研究方法としての間メディア性は、様々な芸術形式を階層的に関連付けることを拒絶し、従来主要な研究対象となってきた映画作品や主に男性が従事してきた既成の映画製作業を非特権化する。そのような理解は、一般的な戦前日本における映画製作をより多角的に、そして女性の活動がより顕著である映画文化や映画に関連した創造的実践をより幅広く捉えることに繋がる。

戦前日本映画文化における女性の貢献とその仕事をどのような形で評価出来るかを様々な観点(方法論的アプローチ、事例研究、討論など)から探求します。なお本シンポジウムは二か国語(日本語/英語)での開催となります。公式の通訳はありませんので、ご留意ください。皆様のご参加を心よりお待ちしております。

シンポジウムへの参加をご希望の方は、performing.intermediality@gmail.com宛に参加の旨をご連絡下さい。追ってZoomへのリンクをお送りいたします。

シンポジウムのスケジュールはこちらをクリックしてご覧ください。

発表概要と発表者プロフィールはこちらをクリックしてご覧ください。


主催:早稲田大学映画史ゼミ(小松弘教授)

共催:早稲田大学演劇映像学会

主催者:ケアスティン・フォーケン(博士号取得、現在日本学術振興会外国人特別研究員として早稲田大学に在籍)

共同主催者:入倉友紀(早稲田大学大学院博士後期課程在籍、日本学術振興会特別研究員DC1)


Performing Intermediality

New Perspectives on Women’s Creative Contributions to Pre-War Japanese Film Culture

Online Symposium

Sunday 12 December 2021

This symposium aims to cast new perspectives on women’s creative contributions to the increasingly intermedial filmmaking landscape as the Japanese film industry transitioned from silent to sound film. Since during the 1920s and 1930s women in Japan hardly had any opportunity to take up established filmmaking occupations such as directors, editors or scriptwriters, conventional media-historical approaches often struggle to acknowledge forms of women’s creative work in the industry, apart from appearing on screen. Through which methods and what kind of sources then can we recognise the work of women and how can Japanese film history better attest to their contributions? In this symposium we seek to explore how approaching the concept of intermediality as method of study might present a way forward. Understanding intermediality as a method of study de-privileges films themselves and the mostly male-dominated established filmmaking occupations as analytical focal points by rejecting hierarchical relations between the different artforms involved. Such an understanding could facilitate access to a broader sense of film culture and its film-related creative practices in which the range of women’s creative work becomes more obvious while diversifying our understanding of the pre-war Japanese filmmaking landscape in general.

Join us for a day of methodological explorations, case studies and general discussions about the many ways in which women have contributed to pre-war Japanese film culture and how to best recognise their work. Please note that this is a bilingual symposium (Japanese/English) with no formal interpretation offered – presentations, questions and answers can be in either language.

To register for the symposium, please email

performing.intermediality@gmail.com

Relevant log-in information will be sent closer to the event

Click here for the symposium schedule

Click here for paper abstracts and presenter bios


Organised by the Seminar for Film History of Prof. Hiroshi Komatsu at Waseda University, Tokyo

Co-Organised by the Society for Studies of Theatre and Film Arts, Waseda University, Tokyo

Kerstin Fooken, JSPS International Postdoctoral Research Fellow (Principal Organiser)

Yuki Irikura, PhD Candidate, JSPS Research Fellow DC1 (Co-Organiser)